یوگا و آسانا

warrior%20sunset%20mozambique%20andrew%20woodburn

 آسانا در لغت به معنی حالت دائمی است . آساناها به حالت های ایستاده ، خوابیده و نشسته اجرا می شوند . آساناها دارای حرکات کششی ، قدرتی ، سرعتی ، استقامتی ، تعادلی و ترکیبی هستند . به طور ساده تر آساناها فرم ها و حالت های ساده فیزیکی هستند که شخص بنا بر توان بدنی خود مدتی در آن حالت باقی می ماند و همراه با تنفس آرام و عمیق ضمن توجه به حالت بدنی سعی می کند که بی حرکت باشد . تعداد آساناها به 72000 تخمین زده می شود که البته امروزه از 84 تای آنها بیشتر استفاده نمی شود که 12 تای این حرکات جزو آساناهای اصلی هستند . آساناها طوری تنظیم شده اند که باعث سلامت جسمی و ذهنی شوند و بهترین تاثیر، زمانی بدست می آید که حرکات همراه با کنترل هوشیارانه و عمیق ذهن باشند.

=============================

فوائد جسمانی :

آساناها بر افزایش انعطاف پذیری ستون فقرات و تقویت و احیای سیستم عصبی تاثیر می گذارند  . کششهای آرام و حرکت های چرخشی و خمش ها در یوگا باعث انعطاف پذیری ماهیچه ها و مفاصل بدن شده و خون رسانی را به آنها افزایش می دهد و به همین دلیل تمام اعضای بدن از اکسیژن و مواد غذایی بهره مند

می شوند و در نتیجه سلامت جسمی افزایش می یابد .

همچنین یوگا عملکرد اندامهای بدن را فعال نموده باعث تاثیر مثبت در عملکرد اندام های داخلی می شود .

فوائد ذهنی :

در هنگام انجام آساناها تمام توجه ذهن بر روی انجام تمرینات متمرکز می شود زیرا حرکات همراه با تنفس هستند و همچنین گردش خون را در بدن منظم می کنند و در نتیجه  ذهن آرام می شود .

چه کسانی می توانند از آساناهای یوگا استفاده کنند ؟

آساناهای یوگا برای تمام اشخاص بدون در نظر گرفتن جنس ، سن و توانایی جسمانی افراد قابل استفاده است و هیچ محدودیتی ندارد و البته مهم است که اگر مشکلی وجود دارد حتما از قبل با پزشک مشورت شود .

============================

برای آشنایی و درک بهتر آساناها در زیر به بررسی نمونه هایی از آساناهای اصلی یوگا پرداخته ایم :

 

 

حرکت بالانس شانه و یا ساروانگا آسانا

فایده اصلی این حرکت در این است که این حالت عملکرد غده تیروئید را تقویت می کند و در نتیجه سوخت و ساز بدن و گرما و ضربان قلب کنترل و بهبود می یابند و به رشد ماهیچه ها و استخوانها کمک میکند و چون با انجام حرکت خون به حنجره و حلق و غدد داخل گلو بهتر می رسد در نتیجه به بهبود بیماری های گلو کمک می کند .

این حرکت برای کسانی که از واریس رنج می برند

مفید است . در ضمن این حرکت سوء هاضمه ، یبوست و مشکلات معده را بهبود می بخشد .

حرکت گاوآهن و یا هلاسانا

این حرکت به انعطاف پذیری ستون فقرات و گردن را بیشتر کرده و خون رسانی را در آنها تقویت می کند .

گرفتگی های گردن را از بین می برد و عضلات پشت ، شانه ها و بازوها را تقویت می کند .

خم به جلو و یا پاداهستا آسانا

این حرکت با ایجاد کشش در ستون فقرات و قسمت خلفی بدن  آنها را نرم و کشیده می کند و بر روی کل سیستم اعصاب تاثیر گذار است .

جریان خون در مغز را افزایش می دهد و کمک به از بین رفتن بافت چربی شکم می کند .

اگر طول دو پا با هم متفاوت هستند این حرکت آن را اصلاح می کند .

فوائد جسمانی :

  

آساناها بر افزایش انعطاف پذیری ستون فقرات و تقویت و احیای سیستم عصبی تاثیر می گذارند  . کششهای آرام و حرکت های چرخشی و خمش ها در یوگا باعث انعطاف پذیری ماهیچه ها و مفاصل بدن شده و خون رسانی را به آنها افزایش می دهد و به همین دلیل تمام اعضای بدن از اکسیژن و مواد غذایی بهره مند

می شوند و در نتیجه سلامت جسمی افزایش می یابد .

همچنین یوگا عملکرد اندامهای بدن را فعال نموده باعث تاثیر مثبت در عملکرد اندام های داخلی می شود .

  

فوائد ذهن :

  

در هنگام انجام آساناها تمام توجه ذهن بر روی انجام تمرینات متمرکز می شود زیرا حرکات همراه با تنفس هستند و همچنین گردش خون را در بدن منظم می کنند و در نتیجه  ذهن آرام می شود .

  

چه کسانی می توانند از آساناهای یوگا استفاده کنند ؟

آساناهای یوگا برای تمام اشخاص بدون در نظر گرفتن جنس ، سن و توانایی جسمانی افراد قابل استفاده است و هیچ محدودیتی ندارد و البته مهم است که اگر مشکلی وجود دارد حتما از قبل با پزشک مشورت شود .

  

برای آشنایی و درک بهتر آساناها در زیر به بررسی نمونه هایی از آساناهای اصلی یوگا پرداخته ایم :

 

sarvanga

 

 

  

حرکت بالانس شانه و یا ساروانگا آسانا

فایده اصلی این حرکت در این است که این حالت عملکرد غده تیروئید را تقویت می کند و در نتیجه سوخت و ساز بدن و گرما و ضربان قلب کنترل و بهبود می یابند و به رشد ماهیچه ها و استخوانها کمک میکند و چون با انجام حرکت خون به حنجره و حلق و غدد داخل گلو بهتر می رسد در نتیجه به بهبود بیماری های گلو کمک می کند .

این حرکت برای کسانی که از واریس رنج می برند

مفید است . در ضمن این حرکت سوء هاضمه ، یبوست و مشکلات معده را بهبود می بخشد .

 

123

  

حرکت گاوآهن و یا هلاسانا

این حرکت به انعطاف پذیری ستون فقرات و گردن را بیشتر کرده و خون رسانی را در آنها تقویت می کند .

گرفتگی های گردن را از بین می برد و عضلات پشت ، شانه ها و بازوها را تقویت می کند .

 

Pada Hastasana - Six simple Fundametal Asanas (standing positions) build the fundament for Ashtanga Vinyasa Yoga Practice

 خم به جلو و یا پاداهستا آسانا

این حرکت با ایجاد کشش در ستون فقرات و قسمت خلفی بدن  آنها را نرم و کشیده می کند و بر روی کل سیستم اعصاب تاثیر گذار است .

جریان خون در مغز را افزایش می دهد و کمک به از بین رفتن بافت چربی شکم می کند .

اگر طول دو پا با هم متفاوت هستند این حرکت آن را اصلاح می کند .

 

=============================

 

yoga

 

 

برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره های زیر تماس حاصل نمایید 

 

09126200842   (از ساعت11 تا15)

 

 

               02122867061   (دفتر انجمن )             

 

www.nooreshargh.wordpress.com

 

Email : noore.shargh@yahoo.com 

 

 

 

 

 

  

Published in: on اکتبر 26, 2009 at 9:43 ق.ظ.  نوشتن دیدگاه  

The URI to TrackBack this entry is: https://nooreshargh.wordpress.com/2009/10/26/%db%8c%d9%88%da%af%d8%a7-%d9%88-%d8%a2%d8%b3%d8%a7%d9%86%d8%a7/trackback/

RSS feed for comments on this post.

پاسخی بگذارید

در پایین مشخصات خود را پر کنید یا برای ورود روی شمایل‌ها کلیک نمایید:

نشان‌وارهٔ وردپرس.کام

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری WordPress.com خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

تصویر توییتر

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Twitter خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس فیسبوک

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Facebook خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس گوگل+

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Google+ خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

درحال اتصال به %s

%d وب‌نوشت‌نویس این را دوست دارند: